Turystyka w roku 2003 w regionie tarnowskim

/DANE SZACUNKOWE – dane liczbowe pochodzą zarówno z Urzędu Statystycznego w Tarnowie jak i wyliczeń własnych TRCKiOT).
Zestawienie sporządzone przez TRCKiOT/

REGION TARNOWSKI OGÓLNIE:

  • liczba odwiedzających ogółem: 750 000
    w tym turyści zagraniczni (ok. 10%): 75 000
  • liczba osób nocujących ogółem: 100 000
    w tym turyści zagraniczni (ok. 10%): 10 000
  • miesiąc, w którym udzielono największej ilości noclegów wg powiatów: powiat bocheński: 6500 – czerwiec
  • powiat brzeski: 800 – lipiec
  • powiat tarnowski: 1700 – sierpień
  • miasto Tarnów: 2500 – wrzesień

 

MIASTO TARNÓW

  • liczba odwiedzających miasto ogółem: 250 000
  • w tym turyści zagraniczni (ok. 12%): 30 000
  • liczba osób nocujących ogółem: 30 000
  • w tym turyści zagraniczni (ok. 17%): 5 100

 

NAJWIĘKSZE ATRAKCJE TURYSTYCZNE REGIONU:

  • Tarnowska Starówka wraz z Katedrą
  • Kopalnia Soli w Bochni
  • Sakralna architektura drewniana
  • Zamek w Nowym Wiśniczu
  • Zamek w Dębnie
  • Muzeum Lalek
  • Muzeum Okręgowe w Tarnowie – Ratusz
  • Muzeum Drogownictwa w Szczucinie

 

NAJPOPULARNIEJSZE IMPREZY I WYSTAWY:

  • Wystawa Papieska w MUW w Tarnowie
  • Turniej Rycerski w Dębnie

 

CHARAKTERYSTYKA TURYSTÓW KRAJOWYCH W REGIONIE W 2003 ROKU

WYNIKI BADAŃ ANKIETOWYCH:

  • 73% turystów przyjeżdża do regionu bezpośrednio ze swojego miejsca zamieszkania. Osoby które przybywają nie bezpośrednio ze swojego miejsca zamieszkania przyjeżdżają głównie z innych miejscowości naszego województwa oraz województw ościennych: śląskie, podkarpackie i świętokrzyskie
  • 42% wszystkich przyjeżdżających przybywa z rodziną, 27% z przyjaciółmi; grupy zorganizowane stanowią tylko 7%.
  • Najwięcej turystów, spośród nocujących w regionie, spędza u nas 2-3 noce.
  • 3 główne cele przyjazdów: zwiedzanie zabytków, wypoczynek oraz sprawy służbowe
  • Najpopularniejszy środek transportu to: samochód – 65% (pociąg -16%, autokar – 4%)
  • Najpopularniejsze miejsce noclegowe to: hotel – 41%
  • 78% turystów zorganizowało sobie przyjazd we własnym zakresie, 11% zakład pracy, 8% inna instytucja a tylko 3% biuro podróży
  • 48% turystów, którzy odwiedzili nasz region dowiedziało się o miejscowości do której przyjechali od rodziny i znajomych, 18% z przewodników, 14% z ulotek i folderów a 10 % ze stron internetowych
  • 43% turystów zwiedza miejscowość, do której przyjechało po raz pierwszy, 18% jest po raz drugi a 24% bywało u nas już wcześniej. 12% regularnie odwiedza nasz region
  • Średnio turysta wydaje podczas pobytu w naszym regionie 238 zł na jedną osobę; 37% skłonnych byłoby wydać więcej.
  • Najpopularniejszym sposobem spędzania czasu jest poznawanie okolicy (60%), spacery oraz wędrówki (49%) a także zwiedzanie muzeów i wypoczynek bierny – po 23%
  • 77% turystów nie korzysta z usług przewodników
  • Bardzo dobrze oceniana jest gościnność i życzliwość mieszkańców; najwięcej skarg było na toalety publiczne i słabą dostępność do bankomatów; stosunkowo wysoko turyści ocenili również: jakość obsługi turysty, informację turystyczną oraz gastronomię
  • Szczególne niezadowolenie wzbudził brak możliwości zwiedzania muzeów w niedzielne popołudnia i dni świąteczne
  • Wg turystów stosunek ceny do jakości był następujący: ceny wysokie: baza noclegowa oraz baza sportowo – rekreacyjna
  • ceny odpowiednie: gastronomia
  • ceny niskie: bilety wstępu do muzeów
  • 91% ankietowanych zadeklarowała iż poleci znajomym odwiedzaną miejscowość
  • Na pytanie “czy zamierza Pan/i przyjechać do tej miejscowości ponownie?” 56% badanych odpowiedziało: na pewno tak; 39% że tak a tylko 5% że nie
  • Statystyczny turysta odwiedzający nasz region to: kobieta w wieku 36 lat z wykształceniem wyższym o statusie materialnym średnim, pochodzenia polskiego i przybywająca z dużego miasta