Jak zostać pilotem i spadochroniarzem

30 sierpnia 2010 , Tagi: lotnictwo

Pod Krakowem i Nowym Targiem, koło Nowego Sącza oraz w Tarnowie można stawiać pierwsze kroki, by stać się pilotem samolotu.

Przed zaangażowaniem się w drogie kursy warto sprawdzić, czy tego właśnie chcemy, podczas 10-minutowego lotu widokowego z instruktorem (ok. 120 zł), w trakcie którego możemy na chwilę przejąć stery. Szkolenia w sportach lotniczych obejmują miesięczne przygotowania teoretyczne oraz zajęcia w powietrzu. By je uprawiać, trzeba nie tylko skończyć kurs, ale także zdać egzamin przed Urzędem Lotnictwa Cywilnego. Do podjęcia kursu wymagane są badania lekarskie.

Kursy samolotowe to najwyższy stopień wtajemniczenia. Są też najdroższe – od 21 do 25 tys. zł – ale i tak cieszą się wielkim zainteresowaniem. Część praktyczna obejmuje w nich 45 godzin lotów. W Aeroklubie Krakowskim organizuje się je co miesiąc. W pozostałych rzadziej.

O wiele taniej możemy jednak nauczyć się obsługi aparatury i sterowania szybowcem (2,5-4,4 tys. zł). Program obejmuje 55 lotów, z czego 10 wykonywanych jest samodzielnie. Takie kursy w aeroklubach odbywają co kwartał lub półrocznie.

Dużą popularnością cieszą się kursy paralotniarskie, do których nie trzeba mieć orzeczenia lekarskiego. Wystarczy prawo jazdy lub pisemne oświadczenie o braku przeciwwskazań do uprawiania sportu. Kurs dzieli się na dwa etapy. Pierwszy obejmuje 5 godzin teorii i 20 lotów, drugi – większą wiedzę teoretyczną i 10 lotów na dużych wysokościach. Po ich ukończeniu można podejść do egzaminu tzw. świadectwa kwalifikacji.

Najstarszą formą latania są loty balonowe, ale szkolenia nie cieszą się popularnością. Jedynymi prowadzącymi tego typu zajęcia są lotnicy z Krakowa. Kurs obejmuje – oprócz czterech weekendów przygotowania teoretycznego – 17 lotów, w tym dwa samodzielne.

Poza lataniem popularne są także skoki tandemowe lub szkoleniowe. Do kursów spadochronowych liczone są oddane skoki, do książki możemy wpisać więc także te oddane w tandemie z instruktorem (jeden kosztuje ok. 600 zł). Taki lot z wysokości 4 km poprzedza zaledwie 5-10-minutowe przygotowanie. Od pierwszego skoku do nabycia uprawnień jednak daleka droga.

Część teoretyczna weekendowego (w trybie AFF – przyspieszona nauka swobodnego spadania) kursu trwa od piątku do soboty. Drugiego dnia po południu zaczyna się część praktyczna zakończona skokami. Szczeble wtajemniczenia pokonujemy dzięki kolejnym skokom. Zależnie od ich liczby kurs może kosztować od 3 do nawet 20 tys. zł. Pojedynczy lot z dwójką instruktorów kosztuje ok. 700 zł.

 

Gdzie się uczyć

*Aeroklub Krakowski, Lotnisko Pobiednik Wielki, k. Igołomni, tel.: 12 287 04 70

Szkolenia samolotowe, szybowcowe i balonowe. Prywatnie odbywają się kursy spadochronowe i paralotniarskie.

 

*Aeroklub Nowy Targ, ul. Lotników 1, tel.: 18 264 66 16

Szkolenia samolotowe, szybowcowe. Prywatnie organizowane są kursy spadochronowe i skoki tandemowe.

 

*Aeroklub Podhalański, Łososina Dolna, tel.: 18 444 84 09

Szkolenia samolotowe, szybowcowe, loty nocne i na ultralekkich samolotach. Prywatnie można w okolicach lotniska latać paralotniami. Nie ma szkolenia skoczków.

 

* Aeroklub Ziemi Tarnowskiej, ul. Nowy Świat 3, tel.: 14 688 80 01, wew. 11

Działa też sekcja modelarska.

 

Gazeta Wyborcza, 2010-08-28, http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,35798,8305349,Jak_zostac_pilotem_i_spadochroniarzem.html

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej