Zmiany w przepisach meldunkowych

21 lutego 2013 , Tagi: ciekawostki , Inne

Wprowadzone z końcem rok 2012 zmiany w przepisach meldunkowych nie znoszą obowiązku meldunkowego, natomiast wprowadzają pewne ułatwienia dla osób, które z powodu zmiany miejsca pobytu muszą odwiedzić urząd miasta bądź gminy, aby zadośćuczynić obowiązującym przepisom.

Najbardziej istotnymi zmianami są:

  1. Przy zmianie miejsca pobytu wystarcza zameldowanie pod nowym adresem, bez obowiązku wymeldowania się z adresu dotychczasowego. Oznacza to, że czeka nas tylko jedna wizyta, w urzędzie właściwym dla nowego miejsca pobytu. Dotychczas najpierw należało się wymeldować, a dopiero później zameldować w nowym miejscu. Obecnie obowiązki związane z wymeldowaniem załatwi urząd.
  2. Obowiązek meldunkowy można dopełnić przez pełnomocnika udzielając mu pisemnego pełnomocnictwa w zwykłej formie (nie musi być notarialne). Jeżeli pełnomocnikiem
    nie jest najbliższy krewny, wymagana jest opłata skarbowa w wysokości 17 zł.
  3. Wydłużono z 4 dni do 30 dni okres, przed upływem którego należy zameldować się po zamieszkaniu pod nowym adresem.
  4. Zniesiono obowiązek zameldowania:

 

1) na pobyt czasowy nie przekraczający 3 miesięcy obywateli: państw UE (w tym Polski), EFTA oraz Konfederacji Szwajcarskiej;

2) wczasowiczów i turystów.

  1. Obowiązek zgłoszenia wyjazdu zagranicę dotyczy obecnie wyjazdów na okres co najmniej 6 miesięcy (dotychczas co najmniej 3 miesięcy).
  2. Przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego nie ma już obowiązku podawania informacji o wykształceniu i obowiązku wojskowym (nie ma konieczności przedkładania książeczki wojskowej).

Należy pamiętać o konieczności wymiany dowodu osobistego przy zmianie adresu. Przy okazji zameldowania można od razu złożyć w stosownym biurze wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego. Unikniemy wówczas dodatkowej wizyty w urzędzie. Niestety tej czynności, jak również odbioru gotowego dowodu osobistego nie możemy dokonać przez pełnomocnika. Przepisy wymagają osobistej obecności w biurze dowodów osobistych.

Posiadacze dowodów osobistych wydanych 10 lat temu w swoim interesie powinni sprawdzić datę ważności swojego dowodu. Często zdarza się, że nie możemy załatwić sprawy w banku czy innej instytucji, bowiem okazuje się, że nasz dowód osobisty jest już od jakiegoś czasu nieważny. Dlatego lepiej wcześniej upewnić się, czy właśnie nie jesteśmy w takiej sytuacji, niż odejść z przysłowiowym kwitkiem, nie załatwiwszy ważnej dla nas sprawy.

 

http://www.tarnow.pl/Miasto/Urzad-Miasta-Tarnowa/Komunikaty/Zmiany-w-przepisach-meldunkowych

 

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej