Niepewny los ścieżek rowerowych na wałach przeciwpowodziowych? Jest odpowiedź ministerstwa środowiska.

23 listopada 2017 , Tagi: turystyka

Od 1 stycznia 2018 roku urzędy marszałkowskie nie będą mogły budować ścieżek rowerowych na wałach przeciwpowodziowych. To efekt nowelizacji ustawy Prawo Wodne. Nowy przepis zakłada, że z nowym rokiem wszelkie obiekty inżynieryjne, w tym wały przechodzą w zarząd mającej powstać spółki Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie”. Zapis budzi niepokój marszałków, którzy obawiają się o los planowanych i istniejących ścieżek rowerowych biegnących po wałach. Wątpliwości samorządowców częściowo rozwiewa Ministerstwo Środowiska.

– Sami nie wiemy, jak to będzie wyglądać, ponieważ, ta spółka jeszcze nie istnieje. Pytanie, czy spółka będzie utrzymywała te inwestycje i czy zakończy realizację całego projektu. Przypominam, że w skali Małopolski to ok. 1000 km tras o standardzie europejskim: szerokich, bezpiecznych, płaskich, z miejscami obsługi rowerzystów – stwierdza w rozmowie z Radiem Kraków Jacek Pilch z Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

Wątpliwości marszałków rozwiewa Konrad Myślik, rzecznik Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie. “Sądzę, że to będzie kontynuowane. Tak nakazuje zdrowy rozsądek. Dobrze, by na wałach były ścieżki rowerowe. Mówię to jako całoroczny rowerzysta, który do pracy w urzędzie państwowym przyjeżdża na rowerze” – ocenia Konrad Myślik. “Wiele zależy od lokalnych porozumień. W naszym przypadku relacje z marszałkiem Małopolski są bardzo dobre i moi przełożeni dbają o to, by zdroworozsądkowe inwestycje – niezależnie od źródeł ich finansowania – były kontynuowane” – dodaje Myślik. 

Samo Ministerstwo Środowiska uspokaja i zapewnia, że samorządy będą mogły budować ścieżki oraz utrzymywać je pod warunkiem podpisania umów z nową państwową spółką na dzierżawę części wałów. W przesłanym Radiu Kraków komunikacie Ministerstwo Środowiska zapewnia, że: „Aby kontynuować realizację drogi rowerowej rozpoczętej przed 1 stycznia 2018 r. marszałkowie województw będą musieli zawrzeć z Wodami Polskimi umowy na dzierżawę korony wału lub jej części na cele związane z budową drogi rowerowej, a także, w dalszej perspektywie, na cele związane z potrzebami zarządzania taką drogą”.

Jacek Pilch z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego stanowisko ministerstwa bierze za dobrą monetę. Zadaje jednak pytanie – czy i ile to będzie kosztowało?

Dodajmy, że w samym tylko województwie małopolskim w planach jest budowa tras rowerowych o łącznej długości ponad 1000 kilometrów. Wiele z nich, jak Velo Dunajec lub Velo Raba prowadzi właśnie po wałach przeciwpowodziowych. 

 

http://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/aktualnosci/niepewny-los-sciezek-rowerowych-na-walach-przeciwpowodziowych/  23.11.2017

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej