Jaskółka z Tarnowa już jest w Krakowie

21 września 2011 , Tagi: komunikacja

Tarnowska Jaskółka wyruszyła dziś przed południem w pierwszą swoją oficjalną podróż. Nowoczesny, superszybki, wygodny i czysty pociąg typu ACATUS -2 na Dworcu PKP otrzymał swoje imię i wyruszył w podróż do Krakowa. Na razie podróż nie była na miarę jego możliwości, bo przy obecnym stanie torów Jaskółka wyciągnąć może maksymalną prędkość 110 km/h, jej możliwości są dużo większe. Kiedy tory zostaną wyremontowane podroż z Tarnowa do Krakowa Jaskółką potrwa 35 minut – powiedział maszynista Stanisław Szymkała.

Województwo Małopolskie zakupiło w sumie 5 pociągów ACATUS-2. Kosztowały 91 mln zł. W ciągu 2 lat ma pojawić się ich jeszcze 12.

W Krakowie Pawie Pióro, w Nowym Sączu Nikifor, a w Tarnowie Jaskółka. Właśnie takie imię otrzyma nowy pociąg zakupiony niedawno przez Województwo Małopolskie. Przy dźwiękach orkiestry Zakładów Azotowych w Tarnowie-Mościcach, o burtę pociągu rozbita została symboliczna butelka szampana. O nazwach dla pociągów zdecydowali sami mieszkańcy oddając głosy w specjalnym plebiscycie.

Uroczystości na tarnowskim dworcu rozpoczną się o 11.00, a po uroczystościach o godz. 11.36 pociąg zgodnie z rozkładem odjedzie do Krakowa. Podróżni na pamiątkę otrzymają okolicznościowe bilety.

Na Podhale będzie jeździł pociąg o nazwie TISCHNER.

Konkurs na nazwy pociągów był organizowany wspólnie przez Województwo Małopolskę i Gazetę Krakowską. Składał się z dwóch etapów. W pierwszym można było zgłaszać nazwy ze wskazaniem subregionu, z którym kojarzona ma być propozycja. Warunek był jeden – nazwy musiały być związane z Małopolską. Komisja konkursowa wskazała najciekawsze propozycje i to na nie w drugim etapie mogli oddawać swoje głosy Małopolanie i czytelnicy gazety. Ostatecznie wybrane nazwy zwyciężyły zdecydowaną większością głosów.

Pociągi, które zyskują imiona to pojazdy typu ACATUS-2, które zostały wyprodukowane specjalnie na zamówienie Województwa Małopolskiego. Składy są nowoczesne, klimatyzowane, mają obniżoną podłogę, 180 miejsc siedzących oraz mogą osiągać prędkość maksymalną do 160 km na godz. Są w pełni przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych (windy, 20 miejsc w 1. klasie jest przystosowanych dla osób poruszających się na wózkach). W sumie Małopolska zakupiła pięć takich pociągów za 91 mln zł, z czego 62 mln zł to dotacja z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (MRPO).

 

RDN Małopolska, 21-09-2011, http://www.rdn.pl/info_tarnow/index.php?rdn=rdn_int2011096416

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej