Będą nas wozić klimatyzowane acatusy

2 lutego 2010 , Tagi: inwestycje , kolej , komunikacja , Unia Europejska

Pasażerowie małopolskich Przewozów Regionalnych będą się cieszyć…w grudniu tego roku. Na trasie z Tarnowa do Krakowa pojawią się wtedy dwa nowoczesne pociągi. Województwo zamówiło w czwartek pięć takich maszyn.

W czwartek w urzędzie marszałkowskim przedstawiciele firmy PESA – bydgoskiego producenta sprzętu szynowego, pociągów i tramwajów – podpisali umowę z województwem na dostarczenie w ciągu 19 miesięcy pięciu elektrycznych pociągów. Bezprzedziałowe maszyny długości 75 metrów będą mogły zabrać naraz 350 pasażerów. W grudniu 2010 roku PESA ma dostarczyć pierwsze dwie maszyny, pół roku później kolejne dwie, a we wrześniu 2011 zakończy kontrakt, dostarczając ostatni pociąg. Pociągi Acatus-2 będą klimatyzowane i wyposażone w wewnętrzne windy, dzięki którym osoby niepełnosprawne będą mogły do nich wsiąść na każdym peronie w Małopolsce. Jeśli torowiska, po których będą jeździć acatusy na to pozwolą, pociąg będzie mógł osiągnąć prędkość 160 km/h.

Podobne maszyny obsługują trasę Warszawa – Łódź. – Mamy już co najmniej kilka lat doświadczeń z tego rodzaju pociągami i napędem dla nich. Mogę więc zapewnić, że województwo nie kupuje pojazdów eksperymentalnych. Nie będą się psuły – zapewniał Zenon Duszyński, jeden z członków zarządu w firmie PESA. – Wszystkich wad okresu dziecięcego się pozbyliśmy. Świadczą o tym choćby realizowane przez nas zamówienia z Włoch na takie pociągi – mówił Duszyński. Na małopolskie acatusy województwo dostanie ponad pięcioletnią gwarancję.

– Zakładamy, że pierwsze dwa pociągi, które przyjadą do nas z Bydgoszczy, zostaną skierowane do obsługi szlaku łączącego Tarnów z Krakowem. To obecnie najbardziej obciążona trasa w małopolskiej sieci kolejowych połączeń regionalnych – oceniał w czasie konferencji prasowej wicemarszałek województwa Roman Ciepiela.

Marszałek Ciepiela zapewnił także, że toczą się negocjacje między samorządami południowych województw Polski, dotyczące wspólnego zakupu maszyn odpowiadających standardem acatusowi, do obsługi trasy InterRegio Rzeszów – Wrocław. Obecnie kursują na niej wysłużone składy ETZ.

Województwo wyda na zakup nowego sprzętu dla Przewozów Regionalnych ponad 91 mln zł. Połowa tej sumy ma pochodzić z funduszy unijnych zarządzanych przez województwo. Część zostanie pokryta również ze środków krajowego funduszu kolejowego. – Sprawdzamy jeszcze czy będzie istniała możliwość odliczenia od kosztów zakupu kwoty podatku VAT. Wtedy zaoszczędzilibyśmy kolejnych kilkanaście mln zł – zdradzał Ciepiela. Do tej pory na zakup 10 szynobusów dla małopolskich kolei (6 elektrycznych i 4 spalinowych) województwo wydało ok. 75 mln zł. W ten sposób władze województwa postanowiły dotować przewoźnika, którego są właścicielem od początku zeszłego roku.

Gazeta Wyborcza o/Kraków

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej